Monday, January 24, 2011

CUTI-CUTI MELAKA

22.01.2011 - akhirnye family holiday kat melaka menjadik kenyataan .. kalau tak nak gi last week ... tapi memandangkan memasing ade hal makan dipostpone ke minggu ni... kali ini cuti Farid join sekali ... siape Farid?? Biar lah rahsia duluk yek.. kalau menjadik sok aku war-warkan lah... maklum ade 2 daro lagi dalam family aku kan.. hihihihihi


so oleh kerana penjimatan hingga ke titisan terakhir .. aku ngan encik Farid bersetuju untuk berkongsi kereta... adalah lebih baik untuk menjimatkan minyak dan juga menjimatkan pengunaan kereta dijalan raya... go green everybody... hahahahaha


Farid datang jemput aku ngan encik suami kat rumah aku ... dan kitorang gerak ke Melaka dalam kul 9:30 pagi.. ape hal pepagi sangat??? ... ni apak ko yang punye rancangan ... abah kata nak jejalan kat bandar Melaka dulu pastu leh relek-relek sebelum makan ikan bakar.... ikutkan ajek lah kan.. saya orang kecil... hahahahahaha


sampai Melaka kul 12 lebih ... terus check in kat MIMOSA HOTEL... hotel ini betul-betul kat tengah town Melaka ... dekat-dekat dengan bangunan merah .. senang cite dekat ngan Indian Street... leh jalan kaki ke jonker street... dan sebagai nye... aku pernah duk situ masa tahun 2008 time merisik untuk adik ipar aku... bagi aku hotel tu ok la.. 3 star ade breakfast ... dan harga berpatutan ... untuk superior room yang agak kecik sikit (tak de lah kecik sangat) baru RM 118 per night inclusive breakfast ... tu dah campur extra charges untuk weekend tu kalau tak lagi murah


abah lak .. hadoiyaiii... ni lah dia .. dia rimas sangat tengok jalan raya kat Melaka sesak ... camno tak sesak hotel tu letaknye betul-betul tengah china town dan tatkala tu kan nak chinese new year ... tentunye rakyat cina ni dok sibuk shopping... abah abahhhh... diapunye lah sesak napas bile kitorang dah tersangkut dalam jam masa nak carik makan .. sampai dekna yang drive kete satu lagi nak beli selotep nak gam mulut abah yang merecok tak sudah.... tu lah dia kan kena banyak sabar dalam bab ngan orang tua ni...












akhirnye kitorang makan asing-asing .. aku, encik suami, encik farid dan ika makan kat restoran selera kampung kat sebelah dataran pahlawan ... pekena asam peeehhhh ... syedap nyeeeeeeee.. sehingga menjilat mangkuk....


mak, abah dekna dan kak las makan kat mane tah aku pun tak tahu ... tapi sudahnye kedai yang dorang makan tu just nearby dengan resto kitorang... ni sume abah lah ni ... hadoiyaiii... bawak orang tu ni kena pastikan time makan tepat pada waktu nye kalau tak... sile tadah tinge untuk dengar ceramah percuma .. tak pe lah mak .. esok kita makan kat sini yekkk...


lepas makan kitaorang jejalan kat bazaar depan resto untuk jejalan nama dia smothing like Warisan camgitu la... tak de menda pun kat situ .. ade lah jual kerepek keropok bebahan kering-kering, belacan, key chain, FM dan lain-lain .. abah nak carik ukiran-ukiran dan kraftangan .. so orang kat situ suruh carik kat heritage dalam Dataran Pahlawan... dulu kan ade satu bazaar kayu kat tepi jalan kan tapi sekarang sume dah pindah dalam bangunan Dataran Pahlawan tu... eemmm elok jugakkk.. tak de panas sangat kan macam dedulu 15 years back...





dalam heritage aku beli belacan serbuk senang nak masak asam pedas nanti.. pastu beli jajan untuk makan-makan .. itu jek .. yg lain aku tak minat sangat... lepas jejalan balik hotel rehat sikit sebelum ke umbai... abah pesan turun kul 5:30 ptg ... aku ok jek... kite tengok sape yang lewat... ahahahahaha






p/s - kesian dekna .. menadah tinge dengar abah membebal.. tak pe dekna dapat pahala percuma ....... biase lah tu bah .. orang malaysia ni sume nye kaya-kaya .. dorang tak tunggu citu sekolah untuk gi cuti ... so memang hari minggu tenpat-tempat tourism centre ni akan jadik sesak tak hinggat la...

No comments: