Friday, October 23, 2009

JERANTUT - PART 5

sambung ...

the next morning 18/10/2009 .. kami berdua terjaga awal... encik suami ajak aku jalan-jalan keliling resort tembak-tembak gambar... tapi separuh jalan jek sebab aku malas.... sempat lah tembak 2-3 keping gambar keliling resort awal pagi .. sun rise gitu... cantik... gambar kalau ambik dengan cahaya matahari pagi yang cantik akan jadik bertambah-tambah cantik... ape yang aku merepek ni labu...







lepas aku mandi manda .. terus check-out... dan gi breakfast ... ade free breakfast kat resort tu... kang part nasik lemak tu kang kira makan tengahari lah pulak... mak mertua aku kata makan jugak breakfast kat hotel tu ... nanti rugi sebab kita dah bayar... menu breakfast nye simple ajek.. meehoon yang sedap dan hotdog goreng... itu aje .. jangan request bebanyak janji ade dah cukup baik... air pulak dorang serve kopi o ngan tea susu...


kekeliruan bahasa ... nak eja bahasa melayu ke bahasa inggeris ni?? camno nak sebut ni??? yang pasti air nye kopi O kaler itam




lepas check-out bagai ... kita orang heading toward rumah arwah untuk sessi makan nasik lemak dan small meeting between orang-orang tua la.. orang-orang muda cam aku (perasan) leh teruskan sessi bergossip ... di kala bergossip tu la aku dapat tahu yang arwah aki aku ni pernah kawin dua gara-gara tak dapat anak lelaki ... eeemmmm... time tu arwah wan makan ati sungguh .. sanggup kayuh basikal memalam untuk pergi serang majlis pernikahan tu ... sampai tengah jalan kena tahan ngan komunis ... tapi komunis ni baik lah pulak.. dia suruh arwah wan balik rumah, bertenang, bila hati dah sejuk nanti baru rasa ok... arwah wan pun balik la rumah .... tak jadik gi serang rumah pengantin .. di takdirkan Allah ... bini no 2 aki pregnant dan wan pun pregnant at the same time... bila bersalin bini no 2 aki dapat anak lelaki dan arwan wan pun dikurnia Allah anak lelaki ... langsung arwah aki cerai kan bini no 2 dia lepas arwah wan dapat anak lelaki ... so dalam tahun yang same aki dapat dua anak lelaki iaitu kami panggil dia Pak Embung dan Pak Ndak ... eeemmm gitu lah story mory in the morning glowry hari tu... tapi kenape aki leh ceraikan bini no 2 dia lepas dapat anak lelaki??? eeemmm hanya Allah dan aki jek yang tahu....


masa meeting tu ade acara pembahagian duit tinggalan arwah... arwah aki ni dulu pencen kerajaan ... dia pernah kerje ngan jadik kerani a.k.a peon dengan orang putih .. bila jepun datang jadik kerani org jepun dan bila merdeka jadi pegawai kerajaan la... so dia ade lah pencen sikit... duit tu lah nak bahagi anak beranak sesame dorang....



ni mak mertua aku tengah ambik bahagian dia dari pak awe... cam menang peraduan gores dan menang kan.. hihihihihihi

aki ni seorang yang suka kumpul collectable item... contoh nye cam duit-duit lama .. duit syiling .. batu-batu cincin dan buku-buku... now i know why my encik suami suka kumpul buku ... emmm .. in the blood rupe nye....




ni antara duit-duit syiling yang arwah aki kumpul ... macam-macam bentuk ... yang sebesar CD pun ade tau.. aku kasik tau sepupu aku ambik yang besar tu wat rantai... baru la hip hop yo yooo ape diatas ape diatas...dorang gelak jek




duit-duit pokok pisang dan duit syiling yang telah dibahagikan kepada 12 bahagian (12 family)




pak ndak tengah nak bahagi-bahagi batu cincin ... oleh kerana ade 8 jek (anak2 ade doblas) .. so kena ambik undi ... sape ade rezeki dia lah dapat



sudah nye ... tengahari jugak kita orang sume bersurai .... dalam kul 12:45 kot ... sedih pulak acara yang last sekali tu .. salam-salaman... ade makcik-makcik yang nangis .... insyallah gathering camgini akan diadakan 2 tahun sekali ... mintak-mintak 2 tahun lagi makcik-makcik dan pakcik-pakcik ni sihat-sihat la lagi ... semoga dipanjangkan umur...





sebelum balik wajib ambik gambar depan rumah arwah aki ngan wan... entah bila leh datang lagi....




on the way back rasanye kat kuala krau la ... jumpa pulak gerai daging salai ... apa lagi harus berenti .. aku rembat daging salai dan ayam salai ... tak sabar nak masak lemak cili padi...







kat gerai tu ade anak kucing... ko jaga bebaik cing silap-silap kang ko pulak kena salai kang... hihihiihiihi

sampai KJ mak mertua aku ajak gi makan-makan ... maknak belanje... wahhh kan mak tengah kaya ... ahakkk.... sekian la cerite kembara gathering raya keluarga belah mak mertua aku .... tammat...

1 comment:

cikwan said...

kak farahhh..best bestttt sambong lagi tau..camner leh jadi sessi ketemu ahli keturunan ni..mmg tiap taun ade annual ke gather2 gini? best la nyahhh wa cakap lu....harta karun banyak tu.....