Monday, July 30, 2012

SEMINGGU BERPUASA

1st Ramadan - balik ampang ... mak masak kari ayam, pastu aku ngan dekna buat kuih buah melaka ... OTW balik rumah mak, aku ngan laki aku singgah PARAM, beli roti boom meletop dan pulut panggang .. pastu beli air tembikai .. terbaek la bukak puasa ... sampai aku sakit perut.

2nd Ramadan - Balik tumah sendiri .. singgah PARAM sebab malas nak masak .. beli nasik kerabu... murtabak pak din 

3rd Ramadan - masak sendiri di rumah... masak ke?? berbekalkan lauk pauk mak mertua aku kasik ... so aku panas kan ajek ... menantu mithali la katakan ... bertuahhhhh.... mak mertua aku bungkuskan sambal sotong kering, masak lemak udang, ikan goreng dan sayur campur ... besttt.... lengkap ... i love u mak!!!

4th Ramadan - berbuka dirumah sendiri lagi ... rendang ayam ijau masih memang aku simpan satu bekas dalam freezer. Defrost dan panaskan ... masak nasik, goreng sayur dan kuih nye aku buat puding roti berlauk  ... resipi cipta sendiri ... tak sedap pun .. syiok sendiri jek .. pedulik yg penting laki aku kata best .... selamat berbuka...

ayam rendang hijau

puding roti berlauk
5th Ramadan - Masak ikan pari bakar cecah air asam ... goreng sayur sawi dan buah kuih kelepong (kuih buah melaka .. org nogori panggil kelopong)  buat air oren sunquick ... pehhhh terangkat .. alhamdulillahhhh....licin

kuih buah melaka

air oren

6th Ramadan - Sang Suami requested untuk aku masak kewtiau goreng ... (camno nak eja ketiau.. kewtiau... belasah janji paham) ... pun gigih la membeli barang-barang kat kedai bawah ... sib baik ade... alhamdulillahhh ... outcome was fine and menyelerakan ... tapi sayur tak de ... sebab nye sayur sawi semalam tu aku lupa nak simpan dalam fridge dan sudah rosak ... sekian ..... goreng cempedak goreng yang abah bagi sabtu hari tu ... 

kewtiau w/o sayur
7th Ramadan - tutup dapur, gantung kuali ... geng ajak berbuka kat Restoran Puteri (TTDI) ehhh sg Penchala ... camgitu la ... tp encik suami aku gi berbuka kat TBTC ngan geng dia ... so yang ade hari tu pun Along + family, Kakak dan Wati ... makanan kat situ sedap ... kena ngan tekak selera kampung den ni haaa.... leh repeat lagi ... terbaekkkk

kami di Restoran Puteri

No comments: