Friday, July 20, 2012

RENDANG AYAM HIJAU

masa nak puasa hari tu aku buat rendang ayam ini untuk menyambut kedatangan ramadhan ... kami ni orang negeri sembilan memang sambut ramadan ni cam hari raya... ade potong lembu bagai tau kalau kat kampung .. tapi menda ni dah tak macam dulu ... dulu meriah .. kini tidak lagi ... aku wat rendang tu pun syok sendiri jek ... huk hukkkk

RENDANG AYAM HIJAU

Bahan -Bahan :

Ayam - Setengah ekor
Asam Keping - 1/2 keping
Santan pekat - sebijik kelapa 
Kerisik - 3 sudu besar
Daun Kunyit - 1 helai
Daun limau putut (kalau suka)


Bahan untuk di blend/ kisar:

Cili Padi - segengam 
(SILA!! Pilih cili padi yang hijau-hijau yang segar supaya masakan jadi hijau - aku ambik cili padi akar/ thai)
Bawang Merah (Kecik) - 5 ulas 
Bawang Putih - 4 ulas
Kunyit Hidup - 1/2 inci 
Lengkuas - sedikit
Halia - 1/2 inci
Serai - 2 btg (aku guna 3 - 2 blend, 1 aku titikkan)

Cara-Cara:
  • Masukkan ayam dan semua bahan-bahan yang telah diblend/ di kisar ke dalam kuali
  • Masukkan asam keping sekali dan serai yang dititik
  • Biarkan daging ayam empuk dan air kering sedikit
tunggu air ayam tu reduce sikit ...
sambil tu buleh lah main game ... hiihihihihi
  • Setelah air kering sedikit masukkan santan pekat 

  • Kemudian, masukkan daun kunyit yang telah di siat-siatkan dengan tangan
  • Lagi 10 minit nak tutup api masukkan kerisik dan gaul rata
  • Tutup api dan hidanglah untuk keluarga tercinta.... ahakkkk... 

Tadaaaaa - dah siap pack untuk ibu mertua ku...
ikhlas dari menantu hantu.... ahakk

No comments: