Thursday, April 28, 2011

ABAH OH ABAH...

Semalam ambik cuti 1/2 day ... sebab nak hantar abah gi sepital... kali ni giliran aku ... aku ngan adik beradik dah sepakat kalau cuti jangan sekali reramai ... guna cuti bile urgent sahaja .. maklum adik beradik tak ramai... kang kalau sume ambik cuti one shoot kang ... bile time2 urgent sume dah keabisan cuti.. parah ... tahun 2011 ni panjang lagi ni...


so hari selasa lepas jemput wati dan kakak kat klia.... terus balik puchong packing barang pastu angkat kaki balik ampang... pehhh... super women aku hari ni ... dah lah dari tengah hari bz kat opis meeting sane sini ... memang selsema super women la aku hari ni ... bagus .. steady aku... hiihihihihih


sampai ampang dah kul 9 ... tengok abah tengah dok rest2 kat dinning hall.. cian pulak aku tengok dia ngan beg kencing dia tu ... dah lah doktor klinik tu tak kasik klip penyangkut kantung kencing kat dia pastu abah bikin sendiri penyangkut dia... abah kan MacGyver ampang... kalau kantung kencing tu tak de klip penyangkut tu susah lah dia nak berjalan kan... dia punye clever dia ambik penyangkut bentuk S kat dapur pastu ambik klip baju .. dia kelip sane sini jadik lah penyangkut beg kencing dia... aku nak gelak pun ade jugak.... abah ...oh abah ... silap pulak aku tak ambik gambar ... kalau tak leh jadik kenang2an... wakakakakaka

awal pagi aku dah bangun ... aku ingat kan nak pegi awal la .. so leh settle awalkan... tapi abah cakap dia nak gi sepital bayar... kalau gi gomen kang lambat kata dia... ikut kan ajek la ...


kul 9 pagi kitorang terus gi Pantai Ampang ni jek sepital bayar yang kami mampu ... tapi amat menduka citekan .. doktor bahagian Urology bercuti lah pulak... next week baru ade kaedah nye ... eemmm septal Pantai ampang ni adelah sangat pelik... tak ramai manusia... tak ramai ke?? cam tak ade pesakit jek... wad emergency dia pun kosong.. doktor leh burak2 suke suki jek aku tengok... eeemmm... so aku ngan encik somi decided to get treatment kat hospital Pantai Cheras... call along suruh dia tanye kan ape yang patut dan terus set appointment...

sampai sepital Pantai Cheras terus jek ke Urology tingkat 3 ... isi borang kedebuk gedebak .. terus jumpe doktor... doktor check hitu ini dalam 10 minit... pastu doktor ikat tiub beg kencing abah dan mintak abah gi minum banyak-banyak air .. tujuan nye nak ukur kapasiti pundi kenci abah ... dan nak wat scan ... (aku rase doktor tu pun nak gelak tengok tenpat gantung beg kencing abah yang macam tah ape2 entah tu .. sebab aku dengar doktor tu cakap "tak pe encik .. kat sini kita kasik encik klip untuk senang encik sangkut itu beg kencing") .. wakakakakaka


so kitorang pun turun lah kat bawah .. duduk kat cafe makan2.. baru 20 minit duduk dan abah baru minum air dalam 400ml.. .. abah dah tak senang duduk dah .. dia kata sakit dah nak kencing ni .. ajak cepat2 naik atas jumpa doktor balik... hadoiyaii... kesian nye aku tengok abah time tu ... sakit sangat agak nye... aku suruh dia duduk pun dia tak nak... aku cuba gak nak alihkan pemikiran dia supaya tak pikirkan nak kencing tapi gagal ... gagal sebab abah degil .. hadoiyaiii.. parah.... kat bilik doktor pulak ade patient.. lama pulak la patient tu kat dalam... abah lak dah mundar mandir macam 'security guard pencen askar jaga van duit'... hazab aku nengok ... nak tolong tak leh nak ditolong...


dalam 15 minit .. patient tadik pun kuar terus aku mintak abah masuk duluk sebab dia dah sakit sangat...



image from google


lepas check dan scan abah, doktor tu story sikit kat kitorang ... dia kata prostat abah membengkak dan menyebabkan saluran kencing abah mengecil dan tu sebab abah tak leh nak kencing... lagi satu bladder abah pulak hanye leh tampung 271ml air sahaja berbanding ngan orang normal dalam 400-500ml .. ni semua sebab faktor umur...


so doktor bagi 2 option - makan ubat atau operation ... operation tu banyak pulak side effect dia tau - lost of blood, scar pada saluran kencing, jangkitan kuman pada saluran kencing dan pundi kencing, bla bla bla... scary ...


last2 ... kitorang pilih untuk abah ambik medication dulu ... makan ubat selama sebulan atau lebih dan lepas tu kalau tak jalan jugak kita go for operation... tapi kesian lak ngan abah sebab kena pakai beg kencing tu lama... tapi abah pun setuju ngan kitorang ....


next appointment on this coming Saturday 30.04.2011 .. doktor nak tengok samada prostat abah tu leh mengecut tak ngan makan ubat dan doktor nak cabut tuib kencing dan monitor samada abah leh kencing sendiri vice versa ... mintak2 semua nye ok... risau aku tau...


dalam kul 1:30 kitorang sampai rumah... pas makan aku pun cabut balik opis .. cuti 1/2 day jek .. sob sobbbbb... pastu nak hantar bunga pahar zaharah lagi ... hadoiyai .. bunga tu lom packing lagi lak tu... tu lah namenye DUGAAN... sabar dan bertawakal...


untuk abah .... stay strong and get well soon... i love u abah...

No comments: