Tuesday, May 26, 2009

URAT ROSAK

entah sejak dari awal bulan april hari tu... gigi aku teramat-amat-amaaaaaaaaaaaaaaaaattt sakit... gigi geraham .. gigi tu memang berlobang tapi dah tampal dah tahun lepas.... ehh tahun lepas ke?? entah .. rasa cam tahun lepas.... dan aku rasa gigi yang sama jugak yang sakit yang teramat-amat-amaaaaaaaatt sakit ni


sakit dia sampai ke urat kepala tau.... tak lah all the time sakit .. tapi tiap-tiap kali sakit gigi tu datang .. aku buleh nangis... dan kalau time tido buleh terjaga..... dan setiap kali itu jugak lah aku akan telan pembunuh sakit a.k.a 'pain-killer' .. kerana 'pain-killer' ini jugak aku laki-bini buleh bergaduh tau... pasal salah sendiri... aku leh tuduh encik suami sorokkan pil 'pain-killer' tu padahal aku yang salah letak... hihihihii... perang!!! ... wakakaka .. ni sume pasal gara-gara sakit tu menusuk urat kepala tahap dewa


oleh kerana teramat lah tidak tahan dengan keazaban yang Allah turun kan kat aku.. (baru sakit gigi tu).. aku berani kan diri jumpa dentist pada 14.05.2009.. memang aku takut ngan doktor gigi tau... rasa macam doktor tu nak bunuh aku jek.. wakakaka....


rupa nye URAT GIGI aku dah rosak.... urat gigi rosak??? ... so treatment yang dia suggest kat aku ialah CABUT atau RAWAT URAT ... lagi lah acik kompius... RAWAT URAT?? wtf??? aku bayangkan yang urat gigi aku ni kena cocok ngan jarum untuk masukkan ubat dalam gigi bla bla bla.... pastu doktor tu expalin lah kat aku pasal rawatan urat tu.... siap tunjuk aku lagi gambarajah rawatan gigi ni.... pastu dalam conversation kami ade lah dia mengENGLISHkan rawatan tu... rupa nye ROOT CANAL... wakakaka... root canal biasalah aku dengar.. bila diMELAYUkan bahasa tu agak kompius acik korang yg tengah menahan sakit ni....


kaedah rawatan ialah .. mengorek semula tampalan gigi tu dan buat lubang hingga ke akar gigi .... dan bila dah ade lubang yang dalam pada gigi tu.. doktor akan masukkan kapas untuk menyerap segala darah-darah kotor dalam gigi dan di gusi bahagian bawah.. dan akan dimasukkan juga antiseptik untuk membunuh kuman-kuman jahat... setalah tu gigi yang berlubang akan dimasukkan rubber untuk menutup semula lubang gigi tadik ... dan gigi akan ditampal seperti biasa ... maka gigi yang tadik tu dah tak de urat gigi dan takkan sakit lagi ... gitu lah pahaman aku pasal root canal treatment ni... kalau aku salah.. makan salah laaa.. buleh la yang pakar betul kan ape yang salah yek..


source: http://kenixloh.wordpress.com/2007/10/10/expensive-dental-visit/


maka dengan rela hati aku suruh jek doktor tu wat rawatan urat ni kat gigi.... sepanjang proses ni aku telah melelapkan mata .. sebab menda pertama yang aku nampak ialah jarum injeksen dia yang agak panjang yang telah membuatkan aku terkesima ... lalu aku terus tutup mata sampai treatment tu habis.... tapi aku masih lagi dengar munyik mesin gerudi gigi tu sampai ke hari ni... trauma .. traumaaaaaaaa ... ada sekali jek kot aku bukak mata.. sekali aku tengok mulut aku berasap-asap hasil pengerudian gigi itu.. trauma.. traumaaaaaaaaaa....


after 1/2 hour siap la treatment merawat urat gigi tu... dan aku kuar dari bilik doktor dengan perasaan 'perasan' DIVA yek.. bibir aku rasa tebal cam anita serawak dan mata aku rasa berpinar-pinar kuar bintang... macam baru lepas wat konsert kaedah nye... wakakakaka.... lagi satu yang membuatkan aku berpinar ialah THE TREATMENT COST nye... hampir setengah ribu yek kekawan... berpinar-pinar mata acik ...gambar duit lak tu... wakakakakaka ...

kena follow-up 2 kali lagi ke klinik tu... hukk hukk

4 comments:

ZM said...

dah gi 2nd fllw up treatment...jangan skip tau...nanti i rotan2...

zalykha mohd said...

cian ko..
asal laa ko nie asyik gg je problemm
ko nie malas gosok gigi ke ;P
hahaha

Farah said...

along

2nd follow-up tu kena cancel sebab kena pada tarikh aku ngan anni kan...

so megat ajak gi makan-makan... kalau wat gigi camne nak makan...

Farah said...

ika

chat .. heekkk ko... aku lah yg paling rajin gosok gigi tau.. sebelum tido malam kalau tak gosok gigi tak leh nak lelap mata aku tau


dah rosak nak wat camne... rosakkk... urat rosakkkkkk lalalalalala