Wednesday, October 19, 2011

MEH NAK CERITA - SANG SUAMI DAN FB

Pagi tadi ade sorang kawan lama call .. mengadu domba masalah dia .. kisah rumah tangga ... macam-macam ada... memula tu ok jek borak-borak dan di akhirnye dia cerite kisah pergolakkan dia dan suami dia semalam ..... semuanye disebabkan FACEBOOK ... kisahnye begini ... meh kita sesama menilai dan ambik pengajaran dari kisah dia

sebulan lepas dia terbaca chat hubby dia kat FB .. chatting between hubby dia ngan sorang pompuan yang ade sebut-sebut pasal nikah kahwin ... gluuuppp... telan air liur lah member aku ni ... mane tak nye .. ape kes sampai cerita kisah hati lak ngan pompuan lain kan siap puji-puja lagi kebaikkan hubby dia  ... pastu dia tanye hubby dia ... hubby seolah-olah tried to hide something... paksa punye paksa dan akhirnye hubby dia mengaku yang pompuan tu selalu meluahkan perasaan dia kat hubby dia ... selalu juga lah pompuan tu cerita perihal masalah rumahtangga dia yang dah punah (pompuan tu janda) dan relationship pompuan tu ngan lelaki lain yang asyik kecundang ... sampai lah dia jumpa hubby kawan aku ni yang mane pompuan tu kategorikan hubby kawan aku ni sebagai sangat baik, good listener dan banyak bimbing dia ... ~kepalahotak ..dasarjanda desprate~ ..... aku pun sakit hati mendengar nye tau... teremosi lebih lak aku ni

pastu hubby dia kata demi sayangkan sang isteri hubby dia nak unfreind la ngan pompuan desprate tu .. ok lah .. perkara di kira settle .di situ .. sejak hari itu , kawan aku ni mula hati-hati ... dan dalam diam-diam dia cuba check FB hubby dia ... tapi tak de bukti sebab hubby dia lebih pandai dari dia .. so every message or chat awal-awal lagi dah dideletekan .... pandai sungguh orang lelaki menipu .... TAPI

semalam hubby kawan aku  kata nak gi KLCC sensorang dan kawan aku ni gi kerje macam biase ... hubby dia baru berenti kerje sebab nak carik kerje baru  ... so in between time, kawan aku rasa cam ade menda yang tak kena sebab malam sebelum tu dia ade terbaca message dalam FB hubby dia dan pompuan desprate tu .. pompuan tu dah tukar nama .... pompuan tu macam merayu-rayu nak cerita something ngan hubby dia ... tapi depan mata kawan aku, si hubby telah delete message2 tu without reply ape-ape kat pompuan tu ... pandai bermuka-muka

oleh kerana desakkan ingin tahu kawan aku ni memuncak tinggi ... pagi tu lepas hubby dia hantar di gi kerje .. dia telah curik-curik bukak FB hubby dia ... dan nak tau ape message chat yang dia jumpa?? .. seperti di bawah ...

ni chat message dari pompuan desprado tu

berderau darah kawan aku ni .. rupanye gi KLCC ade udang disebalik batu.... terus dia call hubby dia minta explaination ... hubby dia mula-mula tak mengaku ... tapi akhirnye bile kawan aku cite dia dah terbaca chat di FB barulah hubby dia nak mengaku .... rupa nye temujanji dibuat melalui handphone sebelum nye.. patut lah kawan aku tak dapat nak trace...

dia cite ngan aku ... malam tadik perang dunia ke 3 meletus... rupanye dalam diam-diam dah lama tukar-tukar nombor phone ... pernah SMS and talk-thru-phone bagai .... tapi hubby dia kata dia niat nak kawan jek ngan pompuan tu tapi pompuan tu yang lebih-lebih .... iyelah memula kekawan lelama kekasih .. phuuiiihh ..... kawan aku ni otak dia lebih bergeliga .. dia carik balik sume message ngan chat dalam temporary file tapi hubby dia lagi bijak dari dia kan, awal-awal dah delete ...  pastu hubby dia kata dah delete pompuan tu dari FB friend list tapi Allah maha besarkan ... elok jek lepas tu dapat SMS kata dari pompuan tu "kenapa unfriend dia tanpa sebab dan sebagainye" .. depan mata kawan aku yang tengah berperang ngan hubby dia... pastu ade lagi sms masuk dari adik pompuan tu beritau kakak dia cam nangis-nangis dah terus kuar dari rumah without bertau kemana nak gi .... wahhh dah too much ni .... sampai hubby dia ada dan dah save nombor adik dia dalam hp ... nampak sangat dah jauh perjalanan dorang ni kan ... sampai dah kenal adik beradik bagai .... hadaoiyaiii... lagi lah menyingga cam singa betina kawan aku ni ...  dia suruh hubby dia jawab depan mata dia sms pompuan-pompuan tu ... ha terkulat-kulat menekan tipon... maklum tembelang dah pecah... wakakaka

dan pagi ni dia tipon aku untuk meluahkan isi hati dia yang benar-benar kecewa ngan sikap 'PIJAK SEMUT TAK MATI" hubby dia .. menangis dia .. yang membuat dia betul-betul kecewa ialah hubby dia dah lah tak kerje lately ... dan segala makan pakai belanje rumah kawan aku ni yang sediakan ... sekali tu dengan hasil duit tu jugak hubby dia buat onar ngan orang lain ....

kawan aku ni rasa benar-benar tertipu ... aku yang dengar cite dia ni pun leh mengalir air mata... kesian ade .... marah ade ... dah lah dua-dua aku kenal rapat ... one more thing, hubby dia cam alim sikit .. kalau kat FB banyak post soal-soal keagamaan ni ... sekali buleh pulak menipu kawan aku camgini ... munafiq

kawan aku cite lagi pagi ni dia hangkut semua peralatan komunikasi yang ade kat umah dia ke tempat kerje... segala-gala nye la dari telefon umah, modem, laptop, handphone hubby pun dia bawak, broadband, blackberry, blueberry, strawberry sume dia angkut gi opis ... biar puas hati kata dia .. yang dia tak larat nak bawak desktop kat rumah dia tu tapi dia dah corroupkan data kat dalam tu biar tak de sape leh guna.. wakakakaka... maha raja lawak jugak lah kawan aku ni

kawan aku cam nak bawak perkara ni ke tengah sebab dia rasa tak buleh nak maafkan hubby dia .. dia cam tak leh nak percaya kan hubby dia ni .. dia takut hubby dia bukak FB secret yang dia tak tahu untuk berhubung ngan pompuan tu ... tapi aku cakap cuba la cool down dulu ... bawak bebanyak syahadah ... aku doa yang terbaik untuk dorang berdua ... 

so pengajaran dari story ini 
  1. Moh kita sesama rajin-rajin check FB/ chat hubby kita .. yg buta IT jangan buta lama-lama ... belajar-belajar la sentuh papan kekunci ni melawat laman sesawang yang masyur-masyur
  2. Jangan percayakan para suami tu bulat-bulat yek kengkawan ... at least ade rasa 1% curiga
  3. Jangan manjakan suami dengan wang ringgit dan kekayaan sebab nanti suami kita ingat kita buleh survive walaupun dia tak bagi duit atau tak bekerja .. rasa tanggungjawab sebagai suami tu akan hilang ngan wang ringgit
  4. Walaupun kita sayang suami kita cam nak mati, tapi tolong lah sayang kan diri kita sendiri dulu sepenuh nye... kalau kecewa tak lah menonggeng sangat ...
  5. Ingat .. dari Allah kita datang .. maka segala masalah sila lah rujuk dulu kepada Dia... Dia maha Adil dan Maha mengasihani 

Sekian .. cik seri santan kelapa muda mengundur diri... ahakk... bubaiii & Wasalam... wallahualam

3 comments:

Adrina Adi said...

kasihannya kawan kak farah. harap2 dia tabah dalam mengharuni semua dugaan.


teringat.......

Janna Wan Muhammad said...

wahh! saya yg membaca ni menyirap darah! mau tah hangen! rasa macam baca cerita dekat bod FD Cari FOrum plak....eeheheh...

salam perkenalan utk tuan punya blog,sori main terjah je, hangen punya pasal.... :)

Farah said...

salam Janna (hug-hug-muah-muah)

geram kan... tak pe baca la untuk wat pengajaran kita bersama-sama....