Saturday, September 19, 2009

PRE RAYA DAY 2

19.09.2009 - sessi masak-memasak bermula lagi... kali ni lebih saitai-santai .. menu memasak hari ni ialah ... sup tulang, kuah kacang dan ketupat ... patutnye nak masak lemang tapi setelah diconggak-conggak cost pembikinan nye agak mahal melebih dari harga beli maka beli adelah lebih afdal dari masakkkk ...

lepas kemas-kemas rumah... dah kena masuk dapur... mak dah bentang tikar hikmat kat dapur tu dan ape lagi ... sila bersila yek untuk membersihkan segala lemak-lemak pada tulang lembu yang kita nak wat sup itu... kali ini ika ade tolong.. jadik tak le rasa berat sangatkan bila tukang masak ramai kat dapur.. leh bahagi-bahagi kan tugas kan... ika ngan dekna potong bawang .. aku ngan mak kemas kan tulang... pas ni aku nak masak kuah kacang pulak... ahakkk...


abah tengah mem'bege' dapur yang asyik lah berbau gas.. aku risau meletup jek .. langsung tak dapek rayo ... sup tulang tengah berjerang tu


mak dan ketupat nye... sila abaikan baju bajan yang bersidai-sidai tu yek...





kuah kacang aku itam la .. ini sume idea mak yang suruh aku blender kan kacang tu ngan kulit-kulit dia sekali ... itam pun itam la... tapi sedapppppppp ... bukan aku puji diri sendiri yek .. tapi mak mertua aku yang cakap camgitu (ika bagi nama "KUAH KACANG HATI QALDU" sebab keitamannye)

sup yang tengah mengelegakkk...

cuaca hari ini agak suram ... ujan dari tengahari membawa ke malam... petang lepas masak-masak aku ngan dekna gi last minute shopping kat Jusco AU Keramat .. dekna nak carik barang dalam-dalaman ... tapi kami berdua telah terjebak membeli sorang selai jubah .. tidaaaaaaaaaakkkkkk... hukk hukkkk... terbang duit acik RM69.00 .. ahakkkk ... punye lah nak berjimat dan berbelanje berhemah terjebak jugakkkk... balik tu kami berdua termenung memujuk hati terjebak kami ini ... tidakkkkkk.... hukk hukkkk ... tak pe... tak peee... lekat kan duit bonus .. dekna lak lekatkan duit increment .. ahakkk ayat-ayat memujuk ati...hukk hukkk ... harus kah aku menangis???


malam tu tak dapat main bunga api sebab ujan .. dan aku lak dah janji ngan kak su nak gi ambik kueh semprit kat ruamh dia.. lepas ambik kuih gi jalan kat tesco pulak... tapi ya ampung hazabbbbb ... ramai nye orang-orangggg .. padahal dah pukul 10:00mlm... heran herann... sume pakat-pakat beli barang macam esok nak perang... heran tol aku... helooo esok nak raya yekk... manusia dan ragam nye...

6 comments:

Adrina Adi said...

adoi... mcm raja lawak la kak farah. tergelak2 ed & nik baca.

lupa nak tanya, baju raya buat tak dgn yali ss17 tuh?

Kaleidoscope said...

kekekek....terbyg2 mulut kak farah mengomel dlm tesco yg ramai org tuh. kekekee

Farah said...

ed... si yali dah tutup tempahan ... raya tahun ni akak beli baju siap.. turbang lagi duit den.. uuuwwaaaaaa...

Farah said...

dir... kisah benar tu dir... memang ramai tol org dalam tesco.. bukan beli barang dapur jek.. beli baju la.. beli sependar la.. macam-macam ade

zalykha mohd said...

oit budak..
kan aku ckp
kuah kacang ko tu aku kasik name
kuah kacang ati koldu...
hahahaha

Farah said...

wakakaka... tu la buat sambil mengumpat .. tu yang jadik kuah kacang ati qoldu...