Wednesday, April 18, 2012

JALAN-JALAN TAMAN NEGARA - DAY 2

sambung day 2 activities.... semua activiti kat sini diuruskan oleh Danz Travel & Adventures ...

pagi tu lepas solat tak leh tido dah ... rasa cam balik kampung pulak ... sunyi senyapppp jek ... so aku BBM sume orang tanye nak turun pukul berape... aku pun siap-siap mandi bagai ... sarong suar semalam ... baju malam tadik dah kuyup so kena guna baju baru la ... tak kesah la tu ... 

aku ngan kakak turun agak awal ... kul 7:45am .. yg lain buleh sambung membuta lepas subuh dan turun lambat .. breakfast still kat tempat yang sama ... tapi hari ini air sungai naik sbb malam tadik hujan agak lebat... so scary ... kalau hanyut buleh sampai laut china selatan ni ... seremmmm




lepas breakfast .. tour guide yang semalam tu pun sampai... then naik bot gi ke seberang ... terus start jungle tracking activity.... 


hari ni kitorang kena berjalan kaki dalam 1.7km untuk ke canopy walk dan sepatut nye nak kena panjat bukit teresek tapi keadaan tidak mengizin kan tak dapat lah nak naik bukit teresek ... sepanjang jalan tu tour guide akan tunjuk kat kita pokok-pokok yang ada dalam taman negara dan faedah dan kegunaan nye ... rasa cam bebudak sekolah ... 

sepanjang perjalanan kita akan jumpa macam2 binatang kecik terutama PACAT... takut nyeee.... tambah pulak semalam hari hujan maka sepanjang jalan berlecah dan lembab ... mesti jumpa la binatang ni ...

sambil jalan-jalan tracking tu tour guide akan beritau nama-nama pokok dan kegunaan nye kat kita... cam rombongan bebudak sekolah.... syiok jugakkk....















jalan punye jalan punye jalannnn... dan akhir nye kitorang sampai kat jalan menuju ke Canopy walkway ... so ade lah pulak dua tiga orang nak gi kencing... ade toilet kat tepi kawasan tu ,,, tapi seram lak aku nak kencing .. buat nye lah kan ade pacat.. pastu meloncat masuk punggung.. ohhhh ... eeeeeee... serammmm.... simpan jek la kencing tu untuk hari lain ...  

dan lepas tu kitorang sume terus ke entrance canopy walk ... jambatan gantung yang terpanjang di asia rasanye ... 

"One of the 3 found in Malaysia, Taman Negara’s Canopy Walkways is situated 1.5km from Park HQ. Regarded as one of the longest in the world, it stretches 530 metres in length and 40 metres above forest floor with 9 platforms constructed on tree top and provides bird’s eye view of rainforest 5 main canopy layers. Originally build up for research purposes, it has become the highlight of the trip to Taman Negara and a popular place for bird enthusiast." - info from here

seram ni serammmmm..... serious ni .. aku memang takut tinggi... aerophobia = fear of height

tapi dek kerana kekawan dan semua.. aku redah jugak... aku tak nak jadik orang pertama... so encik suami la yang jalan dulu .. then along... then wati dan kendian baru lah aku ...

aku tak pandang bawah langsung ... aku pandang depan ... sampai platform baru aku buleh pandang bawah ... itu pun ... kussemangat takut... sayup tau pandang bawah tu ... tapi bila dah sampai atas tu perasaan suka lebih dari takut... feel like flying ... terbang dengan burung... tingggiii ... tingggiiii....

bila dah abis buat canopy walk ni ... aku memang nak peluk diri aku kuat-kuat sebab aku berani ... tak sangka aku leh buat ... encik suami pun kagum ngan aku ... 'awembuwey' dia sangat adventure .. hahahahahah


jalan menuju ke syorga .. opsss ke
canopy walk
sila lihat aksi pergawati linda lam ...  hihihihihi


sayuppp...

aksi-aksi eksen sebelum kuar canopy walk


sebelum kuar dari taman negara park .. kitorang ramai-ramai bergambar termasuk la dengan group family yang ikut group kitorang tu .... posing ngan tour guide yang sporting tu ... dan yang penting kena ada gambar kenangan terindah kat sini ...





balik tu .. kitorangan terus lunch ... tukang masak kat sini memang terbaek la ... hari ni dia buat sambal hitam (org pahang tau lah kot sambal itam ni) ... peeehhhh ... 2 kali tambah ... petang kul 2 ade aktiviti rapid shooting ngan melawat perkampungan orang asli ....

bersambung ......

1 comment:

Mas Mesra said...

I enjoyed reading this! Thank you for sharing your experience.

Mas