Tuesday, May 29, 2012

PACAT DAN TIPS MENGELAK DARI DIGIGIT PACAT

aku amat-amat ngeri ngan pacat ... masa nak gi Taman Negara hari tu benda yang pertama aku tanya ialah PACAT ...

lepas tu aku google cara macamana nak menghindari dari pacat ... banyak blog aku baca ... dan alhamdulillah aku tak terkena pacat sepanjang aku berada di Taman Negara walaupun hari hujan keadaan lembab dan pacat menari-nari sepanjang trail kami berjalan tu ... thank you Allah ...

source from Google
Insect Repellent

Menda ni wajib ada. Kalau dapat yg spray-spray pun ok gak. Yang aku beli hari tu jenis roll-on or stick... Memang bau macam serai wangi ... persetan kan semua itu ... ape yang penting binatang-binatang jenis serangga ni tak suka menda ni ... pacat pun tak suka ....

masa korang nak pakai baju atau seluar .. roll kan all over body yang dijangka akan terdedah terutama kaki  ... kaki tu ko roll lebih-lebih sikit ... jangan pulak roll satu badan .. kang bukan nye hanye serangga dan pacat tak datang, suami pun lari kang ... 


Tembakau

Melalui bacaan aku dari website dan blog-blog lain ... ramai yang mencadangkan untuk bubuh tembakau .. katanye pacat tak suka tembakau ... aku pun beli lah bukan sepeket ye tapi rasanye dekat nak 10 peket ... hihihihihi

cara-caranye ... letakkan dalam kasut dan stokin ... penting ni ....

macam hari tu aku ade pakai panty host ... so dalam panty host pun aku letak ... dalam setokin pun aku letak ... dalam kasut pun aku letak ... hahahahahha... banyak kerje kan ... pedulikkkk janji "beringat sebelum kena"


Panty Host

ni sejenis stoking orang perempuan ... buleh beli kat mane-mane shopping centre bahagian wanita... beli paras tutup semua tu sampai pinggang... stokin ni kan licin so kemungkinan pacat nak melekat tu agak payah ... hihihiihihihi....

tip ni aku google dari internet ... ade sorang penyelidik kat luarnegara la yang selalu masuk hutan tidak pernah kena gigit pacat sebab dia selalu pakai panty host ... so aku pun cuba la ...


Stokin Panjang

kalau buleh stokin biar panjang ... leh tutup sampai betis ... hihihihihi... stokin bola yang panjang sampai lutut adalah digalakkan.... :D


Baygon

merujuk kepada satu blog yang tah ape aku tak ingat ,,, dia kata pacat sangat tak suka pada Baygon... maka aku pun beli la... maka lepas aku pakai kasut aku sembur la Baygon satu badan ... terutama bahagian bawah .. hihihihhihi... anggap la macam pakai minyak wangi..

Source: google.com


Hitam

elakkan memakai warna hitam ... hitam ni kaler jungle waktu malam ... bukan jek pacat suka nyamuk dan serangga lain pun suka ... so elakkan la ...


cara aku berpakaian hari tu :-



  • mula-mula aku pakai panty hose (ni lepas pakai pakaian dalaman la yek) .... tapi dalam panty hose tu aku serak-serakkan tembakau ... 
  • kemudian aku pakai seluar panjang macam biasa
  • lepas tu aku pakai stokin ... dalam stokin pun aku letak tembakau ... 
  • pastikan kaki seluar dimasukkan ke dalam setokin ... memang rupa askar pencen .. tapi pedulikan bab fesyen time ni .. yang penting selamat
  • sebelum pakai kasut aku sembur baygon ... lebihkan semburan di bahagian kaki
  • kemudian pakai kasut ... dalam kasut aku taburkan tembakau jugak ... then aku semburkan baygon lagi ...
  • INGAT - elakkan memakai warna HITAM

Outfit nak masuk hutan ni memang macam rupa penoreh getah dan askar pencen ... tapi pedulik ape kan ... janji pacat tak naik ... ahakkk...

so kepada sesiapa yang nak masuk hutan tapi gerun ngan pacat ... boleh lah mencuba cara aku berpakaian ... pastikan pakai lengan panjang takut dikokak dek nyamuk (bak kata awie dalam cite Hantu Kak Limah balik Rumah) ... hihihihihii

selamat mencuba

15 comments:

khairunnisa anis said...

erm.. slame masuk dalam hutan tu mmg xkne panjat dek lintah ke? huhu.. minggu dpan ada kem PGA.. aduh... nk siapkan semua kelengkapan elak pacat. and then sure, dgn bangga msuk hutan tanpa gentar ngn pacat..ngeh ngeh,.. :p

Farah said...

memang tak la... mungkin rezeki akak kot tak di naik pacat time tu ... tapi pacat banyak merembik2 sebab tanah lembab ... malam sebelum tu ujan...

Unknown said...

ha3.. dulu, i tak heran pun pacat ke, apa ke... sejak bersalin ank sulung ni, penggeli bebeno. ni nak masuk hutan 14th disember ni after 13 years berehat... ha3....

Farah said...

good luck....

Unknown said...

Thank you kasi byk tips!sy pun takot pacat.harap2 xkena la masa hiking nnt!!

Masnida Mohd Nazir said...

Assalamualaikum...

Nak tanya mana nak beli insect repellent roll-on tu yer?

Anonymous said...

Saya dah banyak kali jugak masuk hutan. Pakaian mmg tak payah cakap la. Pakai stokin tipis, pakai legging, pastu pakai stoking bola kat luar, pakai seluar. Baju masuk dlm seluar n tudung masuk dlm baju. Pernah saya terbaca pacat tak suka minyak angin. Bukan setakat kaki saya sapu. Satu badan, abes panas. Tapi tak kisah jnji pacat tak naik. Alhamdulilah belum pernah lagi kene gigit pacat.

haryani ibrahim said...

hihi.. mcm2 tips ade... kalau sy pn sama.. pkai losyen 1 badan.. pastikan losyen tu jenis yg sntiasa bminyak.. xkering. pastu pkai baju inner n msk lam legging.. pastu pkai bju seluar trek cam biasa.. pakai stokin panjang kt luar..mmg xcomey la ambk gmbr.. kiki.. pastu sembur kasut ngn bygon... tp sy sntiasa sangkut bygon kt beg.. asal nmpk pacat je lari lintang pukang.. pastu stop kt tmpt yg slamat.. suh kawan cek.. tkut de y trlekat... pastu sembur kasut ngn bygon.. dan seterusnya... mau abis cpt bygon.. hihihihi...

Unknown said...

Thks so much for the tips.nampak mcm lawak siap dgn bygon tp demi kerana pacat ku akan beli bygon besar! Happy Hiking....😊

Anonymous said...

Tq sharing

Unknown said...

spraykan cecair dettol je atau serai wangi affy hanif, selamat.

Anonymous said...

pacat aku x heran sangat. lintah lagi aku takut.

er said...

lawak tu lawak jugak...tapi rasanya akan ku turuti nasihat2 itu.
nerves nya nak masuk hutan sabtu ni.. dahlah musim2 hujan ni

Unknown said...

Sy pakai stoking tebal panjang...lupa spray bygon. Tengok2 dlm stoking penuh pacat berkerumun di hujung2 kaki..stakat stoking pacat blh masuk tau...celah2 jari semua berpuluh2 ekor duk buat kenduri. Mcm nk pitam igt balik..eeeeeee..habis sy campak kasut xampakstoking..seret kaki kat tanah mcm org kena sawan.

Unknown said...

bygon xde efect pd kulit ka?